افزوده شدن رشته مفاهیم و تفسیر به مسابقات امام علی(ع)
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۱۲۴۹
داور بخش وقف و ابتدا در رشته حفظ 10 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) گفت: رشته مفاهیم و تفسیر قرآن به ویژه در بخش بانوان افزوده شود؛ چرا که اشراف بانوان به معانی و ترجمه آیات به دلیل جایگاه آنان به عنوان مادر، بسیار مهم است.
فرشته مسجدی، داور و مدرس قرآن در کنار تحصیلات دانشگاهی به تحصیل علوم دینی و حوزوی نیز مشغول است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایکنا ـ نحوه اجرای مسابقات را چگونه ارزیابی میکنید؟
برنامهریزیهای این مسابقات تا حدود زیادی مطلوب بود؛ با وجود تعداد شرکتکنندگان فراوان شاهد تنش و اعتراض خاصی نبودیم. نکته قابل تأمل اینکه درست است، انتخاب روز اجرای هر فرد برعهده خود متسابق بود، اما مناسب بود تا ظرفیت نوبت صبح و بعد از ظهر محدود بود تا در برخی اوقات، شاهد حضور تعداد بالای شرکتکنندگان نباشیم. حضور استادراهنما نیز موجب شد تا متسابقان به جای پرسش اشکالات از داوران، نزد استادراهنما رفته و پاسخ را دریافت کنند. اینگونه، نظم سالن رعایت شد و مسابقه، وجهه آموزشی پیدا کرد.
ایکنا ـ سطح حفاظ به ویژه در رشتهای که داوری آن را برعهده داشتید، چگونه بود؟
سطح مسابقات متوسط به پائین بود. در این بین، افرادی بودند که از آیتمهای داوری اطلاع نداشتند، حتی درباره وجود بخشهایی چون صوت، لحن، وقف، ابتدا و ... سؤالاتی داشتند و از موارد آئیننامه بی اطلاع بودند. اما اینکه در این رقابتها حضور یافتند و محفوظات خود را به محک گذاشتند، ارزشمند است. بانوان در خانواده، نقش اساسی در تربیت فرزندان دارند، مناسب است تا رشته مفاهیم و تفسیر نیز افزوده شود.
ایکنا ـ بخش مردمی، سیزده دوره است که این رقابتها را برپا میکند، نظر شما درباره فعالیت خیرین در این عرصه چیست؟
متأسفانه در حیطه وقف قرآنی، واقفان و خیرین ورودی نداشته و ضعیف عمل کرده اند. شایسته است مدیران امور فرهنگی برای تبلیغ این وقف مؤثر فعالیت گستردهای را آغاز کنند. آمار کمی نیست که یک خیّر، بیش از پنج هزار نفر را سر سفره قرآن جمع کند، این فضیلت و توفیقی است که خداوند نصیب هر فردی نمیکند. از خیرین خواهشمندم تا همانگونه که در حوزه عترت و برپایی مراسم عزاداری اهل بیت(ع) فعالیت میکنند، نسبت به وقف قرآنی نیز اهتمام داشته باشند.
ایکنا ـ چه پیشنهادی برای ارتقای سطح کیفی این مسابقات دارید؟
رقابتهای دارالقرآن امام علی(ع) دو مرحلهای شود، یعنی متسابقان نیازمند غربال بیشتری هستند. درست است که در مسابقات، شاهد آمار بالای شرکتکنندگان هستیم که مایه افتخار است، اما میتوان پیش از مرحله سراسری در مراکز استانها، گروهی از داوران را از دارالقرآن مرکزی اعزام و در همان شعب دارالقرآن امام علی(ع) این رقابتها را برپا کرد و برترینها به مرحله پایانی راه یابند.
الحمدلله در مسابقات امام علی(ع) شاهد امکانات خوب اسکان، پذیرایی و... بودیم. چه خوب است تا بیش از پیش به کلاسهای آموزشی بها داده شود. حال که از روستاها شرکتکنندههای فراوان داریم از این فرصت برای افزایش دانش آنان استفاده کنیم.
به مسئولان مربوطه در حوزه فعالیتهای قرآنی و حتی خیرین پیشنهاد میکنم، در سطح استانها دورههای تفسیر به صورت غیر حضوری با معرفی منابع تفسیری به مانند دانشگاه پیام نور و یا سایر مراکز آموزش مجازی داشته باشیم و هر ماه یکبار جلسه حضوری با استاد جهت رفع اشکال برپا شود تا قرائتهای این بانوان خوشخوان، معنامحور نیز شود. در پایان از همه افرادی که خالصانه در خدمت قرآن هستند، سپاسگزارم.
یادآور میشود، سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) 3 تا 10 بهمن ویژه بانوان برگزار شد و هم اکنون نیز در بخش آقایان به میزبانی مجتمع یاوران مهدی(عج) در حال برپایی است. در مجموع 11 هزار نفر برای شرکت در این دوره ثبت نام کردند.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: دارالقرآن امام علی ع رشته مفاهیم و تفسیر دارالقرآن امام علی ع رشته مفاهیم و تفسیر شرکت کنندگان رقابت ها ایکنا ـ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۱۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تأملاتی در بومینبودن نظریههای جامعهشناسی کشور
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیشتر پژوهشهایی که در اجتماع علمی ایران صورت گرفته و میگیرد، مبتنی بر دستاوردهای دانشمندان غربی است و این دستآوردها چه در نظریهها و چه در روشها و فنون پژوهشهای تجربی، دارای دقت و اعتبار بالایی هستند.
سیدحسین نبوی (استادیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای به عنوان «بومی نبودن نظریههای غربی و مدرننبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع میپردازد که تئوریها و روشها با دقت تقریباً وسواسگونهای توسط دانشمندان و پژوهشگران غربی، ابداع و ساخته و برخی از آنها به وفور در جامعۀ خودشان به کار گرفته میشوند.
* دلایل خطای شناختی در پژوهشهای تجربی جامعهشناختی
به زعم این پژوهشگر مفاهیم و تبیینها و اِسنادهای آن نظریهها، برای جامعهشناسی و پژوهشهای تجربی جامعهشناختی در جامعۀ ایران ممکن است نوعی خطای شناختی شکل بدهد و احتمالا داده است، از آنجا که جامعۀ آمریکا، آلمان، فرانسه و دیگر جوامع غربی که نظریهپردازان در آن زمینه و مبتنی بر آن جوامع، به برساختن نظریههای خود اقدام کردهاند و میکنند.
این استاد جامعهشناسی در ادامه مینویسد؛ بهرغم شباهتهای انسانی ما آدمیان، از نظر دین و اعتقادات، از نظر ارزشها و هنجارها و رمزگان تفسیر معنا، از نظر شیوه توزیع قدرت، از نظر کمّوکیف وقایع و رویدادهایی که در دورههای تاریخی گذشته در جوامع آنها روی داده و اثرات و پیامدهای آن باقی است، از نظر رشد و توسعۀ اقتصادی، از نظر محیط طبیعی و جغرافیایی و نیز از نظر برخی عوامل دیگر، با جامعۀ ایران بطور معناداری متفاوت است واین خطای شناختی شکل میگیرد.
نظریههای برساختهشده در جوامع مدرن غربی برای جامعهای که در برخی بخشها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه میشود* عواقب حل مسائل با مفاهیم عاریتی
این پژوهش توضیح میدهد که کاربست نظریههای برساختهشده در جوامع مدرن غربی برای جامعهای که در برخی بخشها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه میشود. گرچه به عنوان جامعهشناس موظف هستیم - به قول گیدنز- به فرازبان جامعهشناسی سخن بگوییم، اما نگرانی این است که اطمینانی نیست که مفاهیم عاریتی، بتوانند شناخت دقیق و صحیحی را برای ما شکل دهند و ما را در حل برخی از مسائلمان، اجتماعی یا فرهنگی بهطور مؤثری یاری دهند.
نبوی ادامه میدهد که احتمالا بسیاری از پژوهشگران مفاهیم و نظریهها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار میگیرند، و به ژرفاندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریههای رایج نمیپردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریهها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریهها بپردازند.
* زمینهمند نبودن نظریههای جامعهشناختی
به زعم این پژوهشگر خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام گرفته میانجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریهای جدید میشود. بماند از اینکه برخی از پژوهشگران بنا به دلایل اجرایی، فرهنگی یا بخش اقتصادی، حتی همان اصول علمی را در نقدنشدههای مختلف پژوهش خود رعایت نمیکنند.
خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام گرفته میانجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریهای جدید میشودنبوی بیان میکند که زمینهمند نبودن نظریههای جامعهشناختی از دو سو مبدل به مسأله شده است:
نظریههای برساختهشده در جوامع غربی برای کاربست در پژوهشهای بومی، مناسبت کمتری دارند و ممکن است ما را دچار خطای شناختی کنند، اما ما از آن آگاه نیستیم یا اگر آگاه باشیم تلاش جدی برای اصلاح نظریهها و بومیسازی آن آنجام نمیدهیم. نظرهای ساخته وپرداخته شده توسط اندیشمندان بومی به علت ناآشنایی با فرازبان جامعهشناسی، دارای ماهیت جامعهشناختی نیستند و در اجتماع علمی جامعهشناختی به رسمیت شناخته نمیشوند.این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمعبندی میکند که در میدان مطالعات جامعهشناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریههایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعهشناسان بومی نیست مواجهایم و این وضعیت، آنقدر عادی و طبیعی شده است که مسألهبودن آن را درنمییابیم. چه بسا بخش قابل ملاحظهای از بحرانها و ابربحرانها، ناشی از سوءمدیریت نباشد و در اثر تشخیص نادرست یا نادقیق که به علت خطای شناختی روی میدهد، شکل گرفته باشد.
انتهای پیام/